Aviahalokatlar soni keskin oshmoqda: dunyo aviatsiyasi xavf ostidami?
2025 yil boshidan beri dunyo boʻylab aviahalokatlar natijasida 400 dan ortiq kishi halok boʻldi. Jacdec hisoblariga koʻra, 2014–2024 yillar oraligʻida dunyo boʻylab aviahalokatlarda har yili oʻrtacha 284 kishi halok boʻlgan. Eng fojeali yillar sifatida 2015 va 2018 yillar qayd etilgan — oʻshanda qurbonlar soni 500 nafardan oshgan.
Jahon
06.11.2025, 12:36
Ulashish:

Bu haqda Bloomberg agentligi aviatsiya xavfsizligi boʻyicha Germaniyaning Jacdec tashkiloti maʼlumotlariga tayanib xabar berdi. Bu koʻrsatkich soʻnggi oʻn yillikdagi oʻrtacha statistikadan ancha yuqori boʻlib, aviatsiya sohasida xavfsizlik darajasining pasayishidan darak.

Soʻnggi oʻn yillik statistika
Jacdec hisoblariga koʻra, 2014–2024 yillar oraligʻida dunyo boʻylab aviahalokatlarda har yili oʻrtacha 284 kishi halok boʻlgan.
– Eng fojeali yillar sifatida 2015 va 2018 yillar qayd etilgan — oʻshanda qurbonlar soni 500 nafardan oshgan.
– 2025 yil esa bu ikki yil darajasiga yaqinlashib, soʻnggi oʻn yildagi eng xavfli davr sifatida baholanmoqda.

Jacdec tahlillari faqat 5,4 tonnadan ogʻir yoki 17 yoʻlovchidan ortiq sigʻimga ega samolyotlar bilan bogʻliq fojealarni qamrab oladi. Statistikaga yoʻlovchi, yuk va charter reyslar ham kiritilgan.
Yilning eng yirik aviafojealari
12 iyun — Hindiston (Axmadobod):
Air India aviakompaniyasining Boeing 787 Dreamliner samolyoti halokatga uchragan, 260 kishi halok boʻlgan. Bu joriy yilning eng yirik aviahalokati sifatida qayd etilgan.

4 noyabr — AQSh:
UPS kompaniyasining MD-11 yuk samolyoti qulab tushib, 9 kishi halok boʻlgan. Bu holat aviatsiyadagi texnik nazorat tizimi yuzaga keltirgan muammolar haqidagi bahslarni yana jonlantirdi.

Nega aviahalokatlar koʻpaymoqda?
Aviatsiya tahlilchilari fikricha, qurbonlar sonining ortishiga bir nechta sabablar taʼsir koʻrsatmoqda:
- Pandemiyadan keyingi oqibatlar. 2020–2022 yillarda aviatsiya sohasidagi toʻxtab qolishlar texnik xizmat koʻrsatishni kechiktirdi. Koʻplab aviakompaniyalar samolyot parkini toʻliq tiklay olmadi, ayrimlari eski modellardan foydalanishni davom ettirmoqda.
- Kadrlar yetishmovchiligi. Tajribali pilot va muhandislar soni kamaygan. Yangi mutaxassislar koʻpincha qisqartirilgan oʻquv dasturlari orqali ishga qabul qilinmoqda.
- Yuk tashish hajmining ortishi. Elektron savdo va logistika tarmoqlarining kengayishi sabab, yuk reyslari soni keskin koʻpaydi. Bu esa xavfsizlik nazoratiga boʻlgan bosimni oshirdi.
- Charter parvozlariga talabning oʻsishi. Turizm va xususiy aviaxizmatlar ommalashgani bilan, nazorat darajasi har doim katta aviakompaniyalarniki kabi qatʼiy emas.
Iqtisodiy raqobat. Ayrim aviakompaniyalar iqtisodiy bosim sabab texnik xizmatni kechiktirish yoki arzon ehtiyot qismlardan foydalanish orqali xarajatni kamaytirishga harakat qilmoqda.

Jacdec tahlilchisi Yoxanes Shnayderning taʼkidlashicha:
«Hozirgi holat xavfsizlik tizimining soʻnggi 20 yildagi eng zaif nuqtasini koʻrsatmoqda. Bu yil aviatsiya tarmogʻi uchun signal — yangi standartlar ishlab chiqish vaqti keldi.»
Bloomberg tahliliga koʻra, agar tendensiya shunday davom etsa, 2025 yil soʻnggi ikki oʻn yillikdagi eng koʻp qurbon bergan yillardan biri sifatida tarixga kirishi mumkin.

Xavfsizlik qoidalariga jiddiy qayta koʻz tashlash vaqti keldi
Aviahalokatlar soni va qurbonlar koʻpayishi nafaqat texnik, balki boshqaruv va iqtisodiy masalalar bilan ham bogʻliq. Hozirgi sharoitda aviatsiya tarmogʻi uchun asosiy vazifa — texnik nazoratni kuchaytirish, kadrlar tayyorgarligini oshirish va iqtisodiy raqobat fonida xavfsizlik standartlarini qurbon qilmaslik.
Jahon
06.11.2025, 12:36
Ulashish:
Mashhur yangiliklar

Oʻzbekistonliklarni bortga chiqarmay kamsitgan WizzAir haqida kanadalik xonanda qoʻshiq kuyladi
Oʻzbekiston
22.10.2025, 12:24

Mubashshir Ahmad 2 yil 6 oyga qamaldi
Oʻzbekiston
08.10.2025, 17:56

Oʻzbekistonda raqamlashtirish tufayli vazirlik va idoralarida 2000 dan ortiq shtat birligi qisqartiriladi
Siyosat
08.10.2025, 12:00

Toshkentda yerusti metro bekatlarining qayta ochilishi 1 noyabrgacha kechiktirildi
Oʻzbekiston
13.10.2025, 14:46

Forish tumanidagi bogʻchalarda 37 nafar bola ovqatdan zaharlandi
Oʻzbekiston
10.10.2025, 11:05

Instagram’da prezidentni haqorat qilgan yigitga hukm oʻqildi
Oʻzbekiston
10.10.2025, 11:15
So‘nggi yangiliklar

AQSh hukumati 36 kundan beri ishlamayapti
Jahon
06.11.2025, 14:38

Tolibon Oʻzbeksiton chegarasida nima qurmoqda?
Jahon
06.11.2025, 12:11

Peterburgda oʻzbek migrantlar endi kurerlik qilolmaydi
Siyosat
06.11.2025, 11:32

Qozogʻistonda koʻpxotinlilik qonuniylashtirilishi mumkin
Jahon
06.11.2025, 10:26

Toshkent 2026 yilda Osiyoning sayyohlik uchun eng yaxshi manzillari roʻyxatiga kiritildi
Oʻzbekiston
06.11.2025, 09:26

Devid Bekxem sport va xayriyadagi xizmatlari uchun rыsarlik unvoni bilan taqdirlandi
Jahon
05.11.2025, 14:10

Rossiyada yangi tartib joriy etildi: yana migrantlar ziyoniga
Siyosat
05.11.2025, 12:51

Nyu-York meri etib musulmon va sotsialist Zohran Mamdani saylandi
Jahon
05.11.2025, 11:48

Falastinlik mahbusning qiynoqqa solinganini oshkor qilgan Isroil harbiy prokurori hibsga olindi
Jahon
05.11.2025, 11:10

Shavkat Mirziyoyev AQShga amaliy tashrif bilan yetib bordi
Siyosat
05.11.2025, 08:44

Batumidagi uylarning 6 foizini Markaziy Osiyoliklar sotib olmoqda
Iqtisodiyot
04.11.2025, 18:11
Mashhur yangiliklar

Oʻzbekistonliklarni bortga chiqarmay kamsitgan WizzAir haqida kanadalik xonanda qoʻshiq kuyladi
Oʻzbekiston
22.10.2025, 12:24

Mubashshir Ahmad 2 yil 6 oyga qamaldi
Oʻzbekiston
08.10.2025, 17:56

Oʻzbekistonda raqamlashtirish tufayli vazirlik va idoralarida 2000 dan ortiq shtat birligi qisqartiriladi
Siyosat
08.10.2025, 12:00

Toshkentda yerusti metro bekatlarining qayta ochilishi 1 noyabrgacha kechiktirildi
Oʻzbekiston
13.10.2025, 14:46

Forish tumanidagi bogʻchalarda 37 nafar bola ovqatdan zaharlandi
Oʻzbekiston
10.10.2025, 11:05

Instagram’da prezidentni haqorat qilgan yigitga hukm oʻqildi
Oʻzbekiston
10.10.2025, 11:15

